رفتن به محتوای اصلی

دبیر ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی عنوان کرد: تبیین مستمر شبکه مسائل خراسان رضوی در جشنواره ششم ابوذر صورت می‌گیرد

1401/05/18

فاطمه سهامی دبیر ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی در نشست خبری این جشنواره به تشریح اقدامات بخش اصلی و جنبی جشنواره ابوذر خراسان رضوی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی، فاطمه سهامی ظهر دوشنبه در نشست خبری ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی که در سالن کنفرانس هتل فرهنگ و هنر مشهد برگزار شد، با بیان این‌که جشنواره ابوذر حاصل تلاش و زحمت همه افرادی است که چه در جلوی صحنه و چه در پشت صحنه فعالیت داشتند، اظهار کرد: جشنواره ابوذر امروز جایگاه خود را در بین اصحاب رسانه در خلأ جشنواره‌های رسانه‌ای پیدا کرده است.

وی با اشاره به این‌که تلاش و نگاه این است که جشنواره ابوذر نسبت خود را با نام ابوذر پیدا کند، ادامه داد: این سؤال برای ما مطرح است که نسبت جشنواره و آثار ارسالی با منش، روش و رفتاری که حضرت ابوذر داشته چه بوده است؟ آیا حق‌خواهی و مطالبه‌گری در آثاری که ارسال و جوایزی که اهدا می‌شود اتفاق می‌افتد یا نه؟

دبیر ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی اضافه کرد: وقتی می‌توانیم بگوییم جشنواره ابوذر به قله خود رسیده که مسیر ابوذر پروری برای آن تعریف شده باشد، ادعا نمی‌کنیم برگزاری یک جشنواره می‌تواند ختم به رقم خوردن این اتفاق شود اما می‌توان فرآیندی ترتیب داد که رسانه‌های استان به این سمت بروند.

تشریح فراخوان جشنواره ششم

وی به جایگاه مشهد و رسانه این شهر در فضای کشوری اشاره و بیان کرد: اساتید رسانه کشور نیز به ظرفیت و پتانسیل بالای شهر مشهد معترف هستند، تلاش می‌کنیم در حد توان بستر ابوذر پروری را چه از ظرفیت‌های فعلی رسانه استان و چه از استعدادهایی که می‌توان شناسایی کرد، فراهم کنیم.

سهامی به تشریح جزئیات فراخوان ششمین جشنواره ابوذر خراسان رضوی پرداخت و تصریح کرد: آثار ارسالی باید در بازه 15 آذرماه 1400 تا 15 آذرماه 1401 تولید و منتشر شده باشد؛ این دوره از جشنواره در دو بخش «تعاملی» و «رقابتی» برگزار می‌شود که بخش رقابتی همچون گذشته در قالب ارسال آثار و داوری آن در محورها و قالب‌های اعلام شده انجام می‌شود اما بخش جدید جشنواره در قالب بخش تعاملی اجرایی می‌شود.

تبیین مستمر شبکه مسائل استان

وی در خصوص بخش تعاملی گفت: نخستین رویداد بخش تعاملی جشنواره، تلویزیون اینترنتی است که شامل تولیدات مستمر در فضای مجازی با هدف تبیین شبکه مسائل خراسان رضوی و نسبت ابوذر با مطالبه‌گری و حق‌خواهی برای رفع مشکلات بومی است خواهد بود که با حضور کارشناسان و متخصصان به‌صورت هدفمند تولید و منتشر می‌شود.

دبیر ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی با تأکید بر این‌که تلاش شده برای نسبت جشنواره ابوذر با حل مسائل بومی، بستر فضای تبیینی ایجاد شود، اضافه کرد: «همایش‌های دوماهانه گام»، دومین رویداد بخش تعاملی جشنواره ششم به شمار می‌رود؛ این رویداد از این نظر برای ما اهمیت دارد که بستر انتقال تجربه افراد منتخب دوره‌های قبل جشنواره برای شرکت‌کنندگان جدید را فراهم می‌کند در واقع به سراغ کسانی می‌رویم که در جشنواره‌های قبلی ابوذر حائز رتبه شده‌اند.

وی افزود: بخش اعظم جلسات به آسیب‌شناسی دوره‌های قبل و بررسی نظر خبرنگاران نسبت به جشنواره اختصاص یافت که به این جمع‌بندی رسیدیم باید به سراغ رسانه‌ها رفته و با تحریریه رسانه‌ها صحبت کنیم؛ «هم‌قدمان رسانه‌ای» عنوان سومین رویداد بخش تعاملی است که دبیرخانه جشنواره به منظور شناخت بیشتر از ظرفیت‌ها و نقطه قوت رسانه‌ها برای شرکت در جشنواره انجام می‌شود.

توجه به برنامه‌سازان فضای مجازی

سهامی در رابطه با قالب‌های ارسال آثار، ابراز کرد: در بخش رقابتی که 10 قالب ارسال اثر اعلام شده، 2 بخش ویژه «برنامه‌سازی فضای مجازی» و «پرونده ویژه رسانه‌ای» پیش‌بینی شده است؛ برنامه‌سازی فضای مجازی به‌خصوص از سوی تیم‌های تخصصی که در مشهد فعالیت می‌کنند، بسیار جدی است اما در جشنواره‌های مختلف به آن پرداخته نشده، اگر برند یک برنامه خاص در فضای مجازی داشته باشید و با استمرار آن برنامه، شما را با آن عنوان بشناسند، می‌توانید در جشنواره شرکت کنید.

وی گفت: در خصوص پرونده ویژه رسانه‌ای، استمرار پرداخت به یک سوژه توسط یک خبرنگار یا عکاس برای دبیرخانه اهمیت داشته است، استمرار به این معنا که حداقل باید در 5 مطلب به یک سوژه یا موضوع خاص پرداخته شده باشد که بشود گفت پرونده ویژه این مسئله کار شده است، البته حل مسئله در این موضوع حائز اهمیت نیست، تلاش تخصصی شرکت کننده در جشنواره برای حل مسئله برای ما اهمیت دارد.

دبیر ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امسال همه فرآیند ثبت نام، ارسال آثار و بخشی از فرآیند داوری به صورت متمرکز از طریق سایت جشنواره Aboozarfestival.com انجام می‌شود که شرکت‌کننده با ایجاد پروفایل، امکان ارسال اثر در بازه زمانی ارسال آثار را خواهد داشت.