رفتن به محتوای اصلی

روایتِ روزِ ماندگارِ گیلان | رسالت تبیین، میراثِ بانویِ رسانه | حضرت زینب (س) سردبیرِ رسانهِ عاشوراست

1402/10/02

جشنواره حریم رسالت باهدف بروز توانمندی‌های بانوان رسانه‌ای در حرفه خبر، بسترسازی برای روایت دستاوردهای زنان در عرصه‌های مختلف، ثبت توانمندی‌های رسانه‌ای زن در طراز انقلاب و معرفی بانوان موفق به نسل جدید در ۹ محور برگزار شد

نوشین کریمی از رشت درگزارشی نوشت؛  بر این باورم که زنان، جهان را بهتر می‌فهمند. آن‌ها یا مادرند، یا همسرند و یا خواهر، آن‌ها رویش و سبز شدن را بلدند، آن‌ها جهان را به سمت نور تربیت می‌کنند، به سمت رویش و مقاومت.

زنان خود به‌تنهایی یک جهانند، آن‌ها خلقت بی‌نقص و باکمالی هستند که همزمان کودکی در دل، فرزندی در آغوش، چادری به دندان و با دستی خرید را حمل می‌کنند و همراه با نظافت خانه به پخت‌وپز، رسیدگی به درس‌ومشق کودک و تأمین آسایش همسر مشغول می‌شوند و اگر شاغل باشند و حرفه‌ای جدای از تمام آنچه که تکرار روزمرگی‌هایش است، داشته باشند می‌روند که جهان را به‌تنهایی مدیریت کنند و من کسانی را می‌شناسم که گرچه کارشان هم مانند کار در منزل درآمد آن‌چنانی ندارد اما عاشقانه با آن انس دارند و بی‌نقص انجامش می‌دهند که ایمان می‌آوری زنان به‌تنهایی یک جهانند.

این مقدمه ازاین‌رو نگاشته شد که جشنواره ملی حریم رسالت به ایستگاه آخر یعنی معرفی برگزیدگانش رسید و بی‌شک خاطره‌ای جدید برای بانوان رسانه‌ای ما رقم خورد.

Image removed.

پذیرش از شب قبل مراسم، یعنی جمعه ۲۶ آبان ماه در مجتمع فرهنگی رفاهی زیباکنار شروع شده بود و گیلان این آمادگی را داشت که مانند همیشه بهترین میزبانی را همزمان با میلاد باسعادت حضرت زینب (س) به جهت رسالت تبیین که میراث بانوی رسانه است، از خود نشان دهد.

Image removed.

روز جشنواره می‌شد تمام تلاش‌های بسیج رسانه استان گیلان برای میزبانی هرچه‌بهتر جشنواره و فراهم کردن فضایی دل‌نشین و سرسبز کنار دریا برای مهمانان خارج از استان را یک‌جا دید.

Image removed.
از برپایی موکب بانوان عقیله بنی‌هاشم که با چای، کیک و عدسی یک صبحانه گرم را در فضای باز زیباکنار، چاشنی جشنواره کرده بودند تا خیرمقدم‌گویی رادیو جشنواره و گفت‌وگو با شرکت‌کنندگان که به‌صورت زنده اجرا می‌شد و یا کمی آن‌طرف‌تر، ورکشاپ صنایع‌دستی با حضور بانوان هنرمند حصیرباف گیلانی با پوشش لباس محلی که چشم‌نوازی و استقبال از مهمانان برنامه را با رنگ بهتری به نشاط می‌آورد.

Image removed.
در لابه‌لای حضور شرکت‌کنندگان، دیدن مهمان‌هایی از کشورهای چین، اقلیم کردستان و… هم قابل‌توجه بود. کسانی که می‌پنداشتند جشنواره حریم رسالت، نگاه جهانی به رسالت بانوان برای تبیین دارد.

Image removed.
سالن ۸۶۰ نفری جام جم زیباکنار زودتر از آنچه که تصور می‌شد توسط میهمانان به‌ویژه بانوان رسانه‌ای پر شد و اغراق نباشد صدها نفر هم ایستاده منتظر آغاز بودند.

با تلاوت قرآن کریم توسط استاد حاج محمد فلاح‌پور و اجرای سرود ملی و ورود مجری توانمند، سرکار خانم «فضه سادات حسینی» کم‌کم مراسم شروع و سکوت در سالن حکم‌فرما شد.

Image removed.
مهدی پارسا، رئیس بسیج رسانه گیلان اولین شخصی بود که جهت خیرمقدم گویی و ارائه گزارش به روی سن دعوت شد و با اشاره به اینکه، سه هزار و ۱۰۰ اثر در ۱۰ محور و ۱۱ قالب از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، گفت: از این تعداد هزار و ۵۰۰ اثر به مرحله نهایی راه یافت که در نهایت ۴۴ اثر از سراسر کشور برگزیده شدند.

Image removed.

وی افزود: در این مدت ۱۲۵ پیام استقبال و تشویق از کشورهای مختلف به دبیرخانه این‌ جشنواره ارسال گردید که بسیار مایه مباهات و دلگرمی برگزارکنندگان شد.

حمید دامغانی، فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در این مراسم با بیان اینکه در جنگ ترکیبی تمام‌عیاری قرار داریم، گفت: رسانه‌ها نقش محوری در جنگ شناختی و ادراکی دارند.

Image removed.

وی با تأکید بر برپایی جشنواره‌های رسانه‌ای، افزود: جشنواره رسانه‌ای حریم رسالت موجب تحرک و پویایی رسانه‌ای جریان انقلاب شده است.

دامغانی، بانوان را محور قوام‌بخش خانواده و جامعه دانست که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند و ادامه داد: با فعالیت‌های رسانه‌ای نباید اجازه دهیم نقش معماری بانوان به حاشیه برود.

Image removed.

غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز که مهمان ویژه این برنامه بود با اشاره به اینکه غربی‌ها با ابزار رسانه‌ای خود تصور داشتند پیروز میدان جنگ رسانه‌ای خواهند بود، بیان کرد: مکاتب فکری آن‌ها که برآمده از تمدن غرب و رنسانس است پایان یافته است.

وی همچنین حریم رسالت را سرآغازی برای نقش‌آفرینی بانوان انقلابی میهن در همه عرصه‌ها عنوان کرد و گفت: امروز محور و بستر اصلی جنگ شناختی و ادراکی، جنگ رسانه‌ای است و رسانه‌ها به ابزاری برای پایان دادن به استعمار جدید جهان سلطه تبدیل‌شده‌اند.

Image removed.

دیگر نوبت به تنها سخنران بانوی برنامه «زینب اختری، مدیرکل امور بانوان وزارت کشور» شده بود که پس از حضور در پشت تریبون، با انرژی و مصمم از استقبال برای برگزاری جشنواره حریم رسالت در سطح بین‌المللی خبر داد و افزود: جشنواره حریم رسالت از نگاه مطالبه‌گرانه نشأت گرفته است.

وی گفت: وظیفه بانوان رسانه، روایتگری جنایات اسرائیل در غزه است تا روایت جعلی که از اسلام و زن مسلمان ایرانی انقلابی ساختند آشکار شود.

Image removed.

در تمام ساعات برگزاری مراسم، نگاهم را که می چرخاندم همکارانم را میدیدم که مثل همیشه مشغول مخابره خبر هستند، حتی امروز که روز خودشان بود، یکی دوربین تصویر برداری داشت و یکی عکاسی و دیگری با گوشی و یکی دیگر هم مجهز با لب تاب به سالن آمده بودند.

البته، میان برنامه‌های این جشنواره هم خالی از لطف نبودند، چرا که در فضای پر التهاب برای انعکاس سریع خبرهای سخنرانان، فرصتی می‌داد تا همکارانم کمی به دست‌ها و چشم‌هایشان استراحت دهند.

Image removed.

مثلاً، اجرای سرود و نماهنگ «دختر تمدن ساز» کاری از گروه سرود نسل بیدار (شهرستان شفت) حس حماسی زنانه‌ای را ترسیم می‌کرد و بعد از اجرای این برنامه بود که پوسترش با حضور مسئولین رونمایی شد. پوستری که شاعر، تهیه‌کننده و سرپرست گروه را مهرداد قاطعی، کارگردان را ایمان نامدار، تصویربرداران را رضا مؤدب و علی احمدنیا، تدوین را مهدی احمدنژاد، آهنگساز را حسین زحمتکش معرفی می‌کرد.

Image removed.

برای من که یک رسانه‌ای با سال‌ها فعالیت بودم، رونمایی از پوستر معرفی اولین بانوی شهیده رسانه ایران اسلامی که یک بانوی گیلانی به نام «طاهره حداد نژاد» اهل انزلی بود، بسیار مهم و جالب‌توجه شد.

در فیلمی که زندگی‌نامه کوتاهی از این شهید را بازخوانی می‌کرد متوجه شدم، طاهره چهارم فروردین‌ماه سال ۱۳۳۸ در شهرستان بندرانزلی به دنیا آمد و پس از گرفتن دیپلم توسط یکی از مربیانش وارد صداوسیما شد و در بخش سیستم این سازمان مشغول به کار می‌شود.

سال‌ها بعد ازدواج می‌کند و وقتی «فرزین» فرزند اولش ۶ ساله و فرزند دومش را هفت‌ماهه باردار بود در خیابان میرداماد و میدان محسنی تهران(مادر جدید) با بمباران هوایی و اصابت خمپاره به شکمش  همراه فرزندی که در دل داشت و همسرش در سن ۲۹ سالگی به شهادت نائل می‌شود.

گرچه مزارش در گلزار شهدای شهرستان انزلی قرار دارد اما میدان محسنی تهران را به خاطر شهادت این بانوی مهربان و فرزند شهیدش «میدان مادر» نام نهادند و مجسمه «نرگس عاشقان» (تندیس مادری که باردار است) را به یاد وی ساخته و در سال ۱۳۷۳ در آن مکان نصب کردند و اکنون فقط تنها پسرش که از آن حادثه سلامت بیرون آمد به یادگار مانده است.

Image removed.
اما از هر چه بگذریم جذابیت جشنواره به معرفی برگزیدگانش و دیدن اصحاب قدرتمند رسانه در میدان رقابتی دوستانه بود، در لابه‌لای تشویق‌ها و هیجانات این بخش اما دیدن اصالت و هویت با پوشش لباس سنتی از سوی برخی بانوان خبرنگار استان‌ها و همراهی کودکان خردسال با مادران توانمند خبرنگار، جلوه‌ای بسیار باشکوه از چهره بانوی ایرانی را به نمایش گذاشت.

Image removed.
مادرانی که کودکانشان را با عشق تربیت می‌کنند و رسالت انسانی و اجتماعی‌شان را نیز نادیده نمی‌گیرند و سعی دارند در هر دو بخش، بهترین خود باشند.

همین مادران وقتی در همان جایگاه و همان مکان که پر از التهاب برای شنیدن رتبه‌ها و دریافت هدایا بود، با جسارت هر چه تمام پشت تریبون رفته و مطالبه جامعه بانوان رسانه‌ای برای اعزام به مناطق جنگی را به جهت اینکه بتوانند روایت‌های زنانه از جنگ را که دغدغه مقام معظم رهبری نیز است، ثبت و ضبط کنند مطرح کردند که مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

Image removed.

چشمم که در سالن می‌چرخید، در بین آن ‌همه خوبان، همکاران موفقی را می‌دیدم که به‌عنوان معلم خبرنگار، خبرنگار ورزشکار، خبرنگار نخبه و محقق، خبرنگار شاعر و نویسنده و… فعالیت و رسالتی دیگر را نیز بر دوش داشتند و حالا به یمن سالروز ولادت حضرت زینب (س) فرصتی بود تا از «سارا ناصری»، خبرنگار_ پرستار استانمان تجلیل به عمل بیاید و این‌گونه نیز شد و این حواس‌جمعی برگزارکنندگان مراسم را به رخمان می‌کشید.

Image removed.

با توجه به اینکه استان گیلان قطب بانوان رسانه‌ای است و بیشترین آثار را نیز در این جشنواره ارسال کرده بود اما با نظر داوران در بخش رقابتی ۶ برگزیده (سارا شاکری، فاطمه احمدی، طاهره رفعتی، معصومه پاداش ستوده، الهه فلاح و زهرا رستگار) داشت که آرزو می‌کنیم قلمشان همیشه زیبا و سلیس باشد و در عکس‌هایشان بتوان همیشه امید را دید.

در ادامه، حُسن‌ختام جشنواره، یک تئاتر تعاملی با موضوع (سانسور) بود که هنرمندان ملی در این تئاتر تعاملی با پرداختن به موضوع بانوان رسانه و نقش زنان موفقِ گیلانی به‌ویژه «شیرین دخت» و مهم‌تر از همه، آن سکوت و سانسور بزرگ تاریخ در خصوص سوزانده شدن بیش از ١۴ هزار چادر بانوان گیلانی که در عصر پهلوی و مقاومت زنان اتفاق افتاده بود، پرده برداشتند.

Image removed.
گرچه بازی گرفتن حاضران در سالن با سؤال‌هایی که پرسیده می‌شد، نمی‌توانست فکرم را از برش تاریخی گم‌شده‌ای که در سرزمین مادری‌ام رخ داده بود منحرف کند اما در تمام این نمایش قهرمانان زنی را می‌دیدم که از جنس من، برای بقای خویش قهرمانانه درخشیده بودند.

کم‌کم برنامه به پایانش رسید و مهمانان برای صرف پذیرایی سالن را ترک می‌کردند اما باز این بانوان رسانه‌ای بودند که یادشان بود در حمایت از کودکان و زنان مظلوم فلسطین با پلاکارد و پرچم شعار همبستگی و مقاومت سر دهند و آن را نیز در گوشه‌ای از عملکرد رسانه‌ای خود ثبت کنند.

Image removed.
جشنواره‌ای که باهدف بروز توانمندی‌های بانوان رسانه‌ای در حرفه خبر، بسترسازی برای روایت دستاوردهای زنان در عرصه‌های مختلف، ثبت توانمندی‌های رسانه‌ای زن در طراز انقلاب و معرفی بانوان موفق به نسل جدید در ۹ محور برگزار شد این‌چنین به ایستگاه آخر رسید و با اهدای سوغاتی به مهمانانش آنان را تا موفقیتی دیگر، بدرقه کرد.

Image removed.

انتهای پیام/